بررسی اجمالی شیر فلکه چدنی و انواع آن

شیرآلات چدنی چیست؟

شیر فلکه چدنی شیرود از جمله شیرهای بسیار پر کاربرد در صنایع مختلف است. از این شیرها علاوه بر صنعت تاسیسات آب رسانی و فاضلاب و سیستم های انتقال آب، در صنایع پالایشگاهی، نفت و گاز نیز استفاده می شود. شیرآلات چدنی از انواع مختلف چدن خاکستری تحت عنوان GG25/GGG 40 تولید شده، در طراحی آنها حداکثر فشار ممکن 16 اتمسفر لحاظ شده است. به طور کلی از شیرآلات چدنی برای کنترل و یا قطع و وصل جریان استفاده می شود. قیمت شیرآلات چدنی به مراتب ارزان تر و برای پروژه های صنعتی مقرون به صرفه تر از شیرآلات آهنی است، چون آهن  به علت ترکیب شیمیایی پیچیده تر، گرانتر از چدن است. ما در پایپ تهران با در نظر گرفتن کیفیت و خدمات پس از فروش برند های برتر شیرآلات چدنی را برای عرضه موجود کرده ایم.

مشخصات تماس با کارشناسان پایپ تهران

پایپ تهران به عنوان یکی از برترین مجموعه‌های بازرگانی کشور از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را با هدف تأمین، تجهیزات و تاسیسات صنعتی و ساختمانی آغاز نمود و در بیش از دو دهه فعالیت خود توانست بخش وسیعی از نیازمندی‌های صنایع مختلف کشور از قبيل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان، صنایع غذایی

آدرس تهران ،چهار راه گلوبندک خیام شمالی روبروی دادگاه جرائم اقتصادی پلاک928 (بازار تهران)
تلفن1 2155699825
تلفن2 2155699826
تلفن3 2155610448
تلفن4 2155610449

بررسی اجمالی شیر فلکه چدنی و انواع آن

برند های شیرآلات چدنی

  • شیرآلات چدنی میراب
  • شیرآلات چدنی وگ ایران بی همتا
  • شیرآلات چدنی فاراب
  • شیرآلات چدنی سام
  • شیرآلات چدنی زتکاما
  • شیرآلات چدنی وگ ایران گلستان
  • شیرآلات چدنی فانوس

انواع شیرآلات چدنی

  • شیر دروازه ای یا کشویی (Gate Valve)
  • شیر پروانه ای (Butterfly Valve)
  • شیر یک طرفه (Check Valve)
  • شیر فشار شکن (Pressure Relief Valve)
  • شیر فلکه چدنی
  • شیر پروانه ای گیربکسی چدنی
  • شیر تخلیه هوا چدنی
  • شیر آتش نشانی چدنی
  • شیر سوزنی چدنی

تولید شیرآلات چدنی در 5 مرحله اصلی ریخته گری، ماشین کاری، رنگ کاری، آبکاری و مونتاژ انجام می شود، قیمت شیرآلات چدنی بالا نیست. شیر های چدنی دروازه ای و پروانه ای در محل هایی که احتیاج به قطع و وصل جریان در خطوط انتقال سیال داشته باشیم استفاده می شوندیعنی کاربرد اصلی آن ها در باز و بسته نمودن مسیرهای لوله کشی است.

شیر چدنی یک طرفه برای جلوگیری از برگشت سیال در خطوط لوله استفاده می شود و تنها اجازه عبور سیال در یک جهت را می دهد. به منظور محافظت و کنترل بیشینه فشار در خطوط لوله کشی و همچنین تجهیزات و وسایل موجود در مسیر لوله کشی، مانند مخازن، بویلر ها و …، از شیر فشار شکن استفاده می شود تا بتوان در فشار های کارکردی بالا از ایمنی تجهیزات اطمینان حاصل کنیم.

کاربرد انواع شیر فلکه چدنی

بطور کلی شیرفلکه ها که وظیفه قطع و وصل و تنظیم دبی جریان سیالات را به عهده دارند دارای کاربردهای وسیع و مهمی در صنایع مختلف از جمله صنعت تاسیسات می باشند.

شیرفلکه های مکانیکی که در موتورخانه ها استفاده می شوند معمولاً از نوع شیرهای دروازه ای، کف فلزی و شیرهای یکطرفه، که از انواع برنجی (اتصال دنده ای) و یا چدنی(با اتصال فلنجی) در سایزهای مختلف می باشند.

شیرفلکه های مورد مصرف در موتورخانه ها از نظر سایزبندی از سایز 3/8 اینچ (شیرهای سماوری) تا سایزهای بزرگتر(بر اساس ظرفیت موتورخانه) مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دیگر دسته بندی شیرفلکه های نیز طبق فشار کار، دمای کار و یا حتی سیال عامل موردنظر در صنعت و تاسیسات قابل تعریف می باشند.

شیرفلکه های صنعتی از نظر جنس به انواع شیرفلکه برنجی، شیرفلکه چدنی ، شیرفلکه آلومینیومی، شیرفلکه پلیمری و…تقسیم بندی می شوند. همچنین شیرفلکه های صنعتی با توجه به سایز و جنس از نظر نوع اتصال به انواع شیرفلکه رزوه ای، شیرفلکه جوشی، شیرفلکه فلنچی، شیرفلکه جوش پلاستیک نیز تقسیم می شوند.

شیر کشویی چدنی

این شیرها بیشتر در محل هایی به کار می رود که بخواهند جریان سیال را به طور کامل بسته یا باز نمایند . از خواص این شیرها کم بودن افت فشار در طول آن می باشد به همین دلیل در سر راه لوله های طویل از این شیرها به کار می رود . هنگامی که کشو یا بند آور (gate) کاملا به بالا هدایت شده و از مسیر جریان سیال خارج گردیده و در نتیجه هیچ مقاومتی در مقابل عبور جریان ندارد ولی اگر کشو به پایین ترین محل خود هدایت شده باشد در نتیجه سیال بعلت تغییر مسیر و تصادم با کشو ایجاد تلاطم و افت فشار می نماید . در لوله کشی ها اغلب لوله و شیر به هم پیوسته اند (بوسیله جوشکاری یا بوسیله پیچ ) ولی به طور کلی اتصال شیر و لوله بوسیله فلنچ و پیچ و مهره انجام گردیده و برای جلوگیری از نشتی بین لوله فلنج شیر لایی آب بندی یا gasketگذارده می شود.

تقسیم بندی شیرآلات بر اساس جنس بدنه

شیرآلات صنعتی با توجه به آلیاژ ساخت و مواد به کار رفته در ساخت آنها به صورت زیر دسته بندی می شوند :

1- شیرآلات چدنی

2- شیرآلات برنجی

3- شیرآلات فولادی

4- شیرآلات استنلس استیل

بیشترین کاربرد سیستم های پایپینگ موتورخانه مجتمع و ساختمان ها به شیرآلات برنجی  و چدنی اختصاص می یابد و شیرآلات فولادی و استیل بیشتر مصارف صنعتی و دارویی دارند ، به عنوان مثال در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی عموما از شیرآلات فولادی و در صنایع بهداشتی و دارو سازی بیشتر از شیرآلات استیل استفاده می شود.

نوع اتصال شیرآلات چدنی به صورت فلنجدار می باشد و برای اتصال هرکدام از این شیرآلات صنعتی نیاز به دو عدد فلنج جوشی می باشد.

شیرآلات برنجی از دیگر پرمصرف ترین شیرآلات صنعتی مورد استفاده در سیستم موتورخانه می باشد . اتصال شیرآلات برنجی به صورت رزوه ای بوده و اغلب شیرآلات برنجی به صورت توپیچ دندانه می شوند ، استاندارد دنده های شیرآلات برنجی به صورت NPT می باشد.

انواع شیرآلات برنجی پرمصرف

1- شیر فلکه برنجی کشویی : از این نوع شیر برای قطع و وصل جریان استفاده می شود و اصطلاحا به شیرآلات ON/OFF معروف می باشند .شیرفلکه کشویی برنجی کیز ایران از سایز های 1/2 اینچ الی 3 اینچ موجود می باشد .

2- شیر سوزنی برنجی : از شیرفلکه کشویی برای قطع و وصل جریان استفاده می شود و هنگامی که نیاز به تنظیم جریان باشد ( حالات نیمه باز شیر ) می بایست از شیر سوزنی استفاده کرد . عملکرد اصلی شیر سوزنی برای تنظیم جریان می باشد ، برند کیز ایران دارای سایزهای 1/2 اینچ الی 2 اینچ شیر سوزنی می باشد و به تازگی اقدام به تولید شیر سوزنی در سایز 2.1/2 نیز کرده است .

3- صافی برنجی : برای تمیز کردن سیال از ذرات معلق و اضافی می بایست از صافی استفاده کرد.صافی های برنجی عملیات تصفیه سیال را قبل از ورود به مناطقی که به ذرات معلق حساس هستند را انجام می دهد . موجودی صافی برنجی کیز ایران از سایز 1/2 ال 2 اینچ می باشد .

4- شیر یکطرفه برنجی : گاهی اوقات جریان سیال در مسیر عکس مسیر اصلی خود حرکت می کند که احتمال آسیب دیدن اقلام دیگر وجود دارد . در چنین شرایطی برای مقابله با عدم بازگشت جریان سیال از شیر یکطرفه استفاده می کنیم .شیر یکطرفه اجازه عبور سیال را تنها در یک جهت می دهد .

5- شیر گازی برنجی : شیر گازی برنجی از دیگر شرآلات قطع و وصل می باشد که با توجه به نوع آن می توان برای سیال آب یا گاز استفاده کرد . شیرآلات گازی از آب بندی بالایی برخوردار است .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بررسی اجمالی شیر فلکه چدنی و انواع آن" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بررسی اجمالی شیر فلکه چدنی و انواع آن"، کلیک کنید.