کمک به رشد فکری و معنوی افراد هم خدمت به خلق است

کمک به رشد فکری و معنوی افراد هم خدمت به خلق است

به گزارش خبرگزاری آنلاین جو، حجت‌الاسلام علی رضایی، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسؤولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش‌ها و فرصت‌ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است اظهار کرد: اگر فردی بتواند یک نفر را نجات دهد یا راهنمایی کند، گویی همه انسان‌ها را نجات داده است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: معلمان و اساتید باید به ارزش و اهمیت نقش خود در جامعه پی ببرند. هیچ عملی بالاتر از خدمت به مردم و برآورده کردن نیازهای آنان وجود ندارد.

وی به نقل از یکی از علمای بزرگ اخلاق، بیان کرد: خدمت به خلق بالاترین عمل نزد خداوند است و بر این اساس، خدمت به مردم باید محور اصلی فعالیت‌ها باشد. وی خدمت به خلق را به دو بخش تقسیم کرد: کمک به نیازهای مادی و کمک به رشد فکری و معنوی افراد.

رضایی تأکید کرد: هر دو این خدمات دارای ارزش بالایی هستند و معلمان و اساتید باید در رفع نیازهای جامعه، به ویژه در حوزه‌های علمی و فرهنگی، نقش‌آفرینی کنند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین به اهمیت سوال و پرسشگری در ارتقای دانش و معرفت دینی اشاره کرد و با استناد به سخنان حضرت زهرا (س)، گفت: پرسشگری حقی را بر عهده پاسخ‌دهنده می‌گذارد و این حق موجب می‌شود درجات بالاتری در بهشت نصیب پاسخ‌دهنده شود.

وی به اهمیت خودسازی و دوری از گناه برای موفقیت در نقش‌های اجتماعی و تربیتی تأکید کرد و گفت: فرد باید پیش از هر چیز خود را از لحاظ اخلاقی و معنوی تقویت کند تا بتواند به درستی در جامعه تأثیرگذار باشد.

رضایی افزود: دوری از گناه و تزکیه نفس از شروط اصلی موفقیت در پرورش شاگردان و هدایت جامعه است. برای دستیابی به مقام بالاتر در خدمت به مردم، دوری از گناه و پرورش اخلاقی لازم است.

مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج مستضعفین، به اهمیت ترک گناه و اخلاص در کارها برای دستیابی به کرامت و بزرگواری الهی اشاره کرد و با استناد به کلام حضرت زینب (س) بیان کرد: هرچه از خدا به دست آورده است، به واسطه ترک معصیت بوده و خداوند به او عزت و کرامت عطا کرده است.

وی تصریح کرد: استادان و معلمان باید با اخلاص و نیت پاک به تعلیم و تربیت شاگردان بپردازند تا بتوانند تأثیری ماندگار در جامعه داشته باشند.

رضایی به ماجرایی از آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، اشاره کرد و گفت: توفیقات بزرگی که در حوزه علمیه حاصل شد، نتیجه اخلاص و نیایش‌های خالصانه ایشان بود.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین به همکاری و همدلی علما در اداره مدارس دینی و تربیت شاگردان اشاره کرد و از اهمیت کمک‌های مالی و معنوی در تقویت حوزه‌های علمیه یاد کرد.

وی تصریح کرد: اخلاص و نیت پاک در تربیت شاگردان، نقش مهمی در رشد و تعالی جامعه دارد.

رضایی همچنین به دیدارهای ائمه جمعه و خبرگان در گذشته اشاره کرد و بر اهمیت اخلاص و پرهیز از گناه به عنوان کلید موفقیت در مسوولیت‌های دینی تأکید کرد.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، از ضرورت مراقبت‌های روحی و معنوی برای همه افراد، به ویژه استادان و معلمان، سخن گفت و اهمیت توجه به نیایش و پرهیز از گناه را یادآور شد.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت اخلاص در عمل و تأثیرات آن بر تربیت شاگردان و جامعه پرداخت.

رضایی با اشاره به شخصیت آیت‌الله حجت کوه کمری، از مراجع تقلید، گفت: “ایشان مرد بزرگی بود که با توکل به خدا و اخلاص در عمل، توانست شاگردان زیادی را پرورش دهد و به مقامات بالای علمی و دینی دست یابد.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در ادامه به نقل خاطراتی از شهدای انقلاب اسلامی و بزرگان دینی پرداخت و بیان کرد: پرورش معنوی جوانان و تربیت نسلی متعهد از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بوده و اخلاص در عمل، همچون نمونه‌ای که در شهیدان و بزرگان دینی شاهد هستیم، می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.”

وی همچنین با یادآوری شخصیت‌های بزرگی مانند آیت‌الله بهجت و حضرت امام خمینی (ره)، افزود: این بزرگان به واسطه اخلاص و دوری از توقعات دنیوی، توانستند تأثیرات عمیقی بر جامعه اسلامی بگذارند. امام خمینی (ره) با توکل به خدا و بدون هیچ چشم‌داشتی، انقلاب اسلامی را رهبری کرد و توانست اسلام را در جهان زنده کند.

رضایی به تأکید بر اهمیت اخلاص و دوری از ریاکاری در مسیر تربیت و هدایت جامعه پرداخت و یادآور شد و افزود: بزرگان دین همواره از خداوند خواسته‌اند تا اخلاص در عمل را حفظ کنند و از هرگونه غرور و خودبینی دوری کنند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنان خود به اهمیت حفظ حال و هوای معنوی اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد بین مرجعیت و حال و هوای معنوی یکی را انتخاب کنم، حاضرم مرجعیت را واگذار کنم تا آن حال معنوی را از دست ندهم.

وی با تأکید بر تربیت و هدایت معنوی جامعه، بیان کرد: عزت و بزرگواری در طاعت و بندگی خداوند است. همان‌گونه که امام رضا (ع) فرموده‌اند، طاعت و بندگی به انسان عزت می‌بخشد.

رضایی با اشاره به بزرگان دینی، از جمله حضرت زهرا (س) و تأکید بر اهمیت پاسخگویی به نیازهای علمی و معنوی مؤمنان، خاطرنشان کرد: برآورده کردن نیازهای علمی و فرهنگی مؤمنان از جایگاه بالایی برخوردار است و خداوند به واسطه این خدمت درجاتی در بهشت به انسان عطا می‌کند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با نقل سخنان حضرت خضر (ع) و حضرت زینب (س)، بر اهمیت دوری از گناه و اخلاص در نیت تأکید کرد و افزود: اخلاص و پاکی نیت یکی از مهم‌ترین عوامل در تربیت شاگردان و رشد جامعه است.

وی به اهمیت این موضوع در تربیت شاگردان و تأثیر آن در جامعه اشاره کرد و گفت: اساتیدی که با اخلاص و نیت پاک به تربیت شاگردان می‌پردازند، می‌توانند نقش مؤثری در هدایت و تعالی جامعه ایفا کنند.

رضایی به اجتماع خبرگان و ائمه جمعه در مدرسه فیضیه اشاره کرد و افزود: این گردهمایی‌ها نشان‌دهنده اهمیت اخلاق و اخلاص در تربیت نسل آینده است، و بزرگان دین همواره بر ضرورت این موضوع تاکید داشته اند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت توجه به معنویت و توکل به خداوند، به یادآوری نمونه‌های بزرگی از علما و مراجع پرداخت و از جمله به آیت‌الله مشکینی اشاره و بیان کرد که آیت‌الله مشکینی در جلسات اخلاقی خود همواره بر مراقبت از روزها و نیایش‌های شبانه تأکید می‌کرد و این دو را عامل اساسی در پیشرفت و کمال بشریت می‌دانست.

وی در پایان سخنان خود به جمع‌بندی این موضوع پرداخت که خدمت به مردم در دو جنبه مادی و معنوی، نقش محوری در تعالی و رشد جامعه دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کمک به رشد فکری و معنوی افراد هم خدمت به خلق است" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کمک به رشد فکری و معنوی افراد هم خدمت به خلق است"، کلیک کنید.