مجوز قایق صیادی ۳ میلیارد | دلال مجوز لنج را ۱۸ میلیارد میفروشد!

“اگر یک بومی که اجدادش صدها سال است ساکن این ساحل بوده صیادی کند به خاطر مجوز، قایقاش را توقیف میکنند، مشکل بعدی مسئله سوخت و رانت و … در این حوزه است، دست صیادان بومی هم از همه جا کوتاه است. به علت قطع شدن سوخت لنجها نمیتوانند بروند دریا؛ علاوه بر موتور، یک ژنراتور لنج ساعتی ۵۰ لیتر مصرف دارد، آن وقت برای ۴۵ روز یک مقدار مختصری سوخت میدهند که اصلاً دریا رفتن صرف نمیکند. الان حتی مجوز یک قایق هم از ۱.۸ شروع میشود و به ۳ میلیارد تومان هم میرسد، آیا مسئولین این خرید و فروشهای مجوز و این همه تبعیض و فساد را نمیبینند؟”

سالها است که صیادان بومی جنوب کشور نسبت به آنچه «رانت و پارتی بازی در توزیع سوخت» و «صدور رانتی مجوز صیادی» میخوانند معترض هستند. اخیرا نیز صیادان شهرستان جاسک در استان هرمزگان در اعتراض به صید ترال و تبعیض در تخصیص سوخت، در مقابل دادگستری شهرستان تجمع کردند.
فروش مجوز صیادی توسط دلالان ۱۸ میلیارد تومان
بهمن زارعی از فعالین صنفی و لنجداران باسابقه این شهرستان در این خصوص به آفتابنیوز گفت: متاسفانه درد و حق کشی در خصوص صیادان مظلوم جنوب کشور یکی دو تا نیست، به خاطر وجود رانت گسترده و مسئولین غیربومی، مردم محلی برای دریافت مجوز صیادی با مشقت و سختی بسیاری رو به رو هستند. اگر در فضای مجازی جستوجو کنید، دلالهای غیربومی را مشاهده میکنید که امتیاز صیادی لنج را از طریق زد و بند دریافت کردهاند و آن را با قیمتهایی در رنج ۱۸ میلیارد تومان برای فروش عرضه کردهاند. این دلالها با استفاده از روابط خود با مسئولین غیربومی شهرهای صیادی از مناطقی مانند تبریز، اصفهان، شیراز و تهران به اینجا میآیند و مجوز صید عمده میگیرند و بدون آنکه خود صیادی کنند آن را به فروش میرسانند.
بومیها فقط حق دارند با قلاب ماهی بگیرند و نه تور
وی افزود: صدور مجوز پرورش میگو و ماهی هم تحت همین شرایط تبعیضآمیز دلالی و زد و بند پشت پرده است، بنده به عنوان صیاد، لنجدار و بومی شهرستان ۵ سال است که به دنبال مجوز کارخانه هستم و هنوز موفق نشدهام، اما فرد غیربومی به راحتی و یک شبه مجوز میگیرد. سرچشمه مشکل هم بیشتر از نهادهای مانند جهاد کشاورزی و شیلات است، هرکس رابطه داشت و خرج کرد، موفق شد! صیادان بومی را به ثبتنام در سامانه حواله میدهند و سالها باید بدوند، به خاطر مشکلات مجبور شدم لنج را بفروشم و اکنون ۵ سال است درگیر مجوز کارخانه هستم و علیرغم نامهنگاریهای مکرر هنوز مشکلم رفع نشده است. ۹۹ درصد مجوزهای لنج و صیادی را به غیربومیها دادهاند، مردم فقیر بومی هم مگر بتوانند یک پلاک موقت برای قایق بگیرند و تنها حق دارند با قلاب ماهی بگیرند و نه تور.
زارعی افزود: اگر یک بومی که اجدادش صدها سال است ساکن این ساحل بوده صیادی کند به خاطر مجوز، قایقاش را توقیف میکنند، مشکل بعدی مسئله سوخت و رانت و … در این حوزه است، دست صیادان بومی هم از همه جا کوتاه است. به علت قطع شدن سوخت لنجها نمیتوانند بروند دریا؛ علاوه بر موتور، یک ژنراتور لنج ساعتی ۵۰ لیتر مصرف دارد، آن وقت برای ۴۵ روز یک مقدار مختصری سوخت میدهند که اصلاً دریا رفتن صرف نمیکند. الان حتی مجوز یک قایق هم از ۱.۸ شروع میشود و به ۳ میلیارد تومان هم میرسد، آیا مسئولین این خرید و فروشهای مجوز و این همه تبعیض و فساد را نمیبینند؟
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مجوز قایق صیادی ۳ میلیارد | دلال مجوز لنج را ۱۸ میلیارد میفروشد!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مجوز قایق صیادی ۳ میلیارد | دلال مجوز لنج را ۱۸ میلیارد میفروشد!"، کلیک کنید.