علت بودار شدن عرق بدن

این حقیقت دارد که عرق بدن بعضی از افراد بوی بدی نمی دهد! بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، ممکن است خواهر شما دروغ نگفته باشد که اسپری ضد تعریق شما را برنداشته چون احتیاجی به اسپری ضد عرق یا خوشبو کننده دیگری ندارد. بر اساس تحقیقات شیمیدانان در آمریکا، درصد بسیار بسیار کمی از مردم به دلیل عدم وجود نوعی پروتیین در بدن شان، هیچ وقت بوی بدی نمی گیرند. این موضوع به این معنی است که بقیه ما خیلی خوش شانس نیستیم و همیشه هم بوی خوب نمی دهیم. اما خبر خوب این است که ما بیشتر از چیزی که فکر می کنیم بر روی بوی بد پا یا بوی بد زیر بغل خودمان کنترل داریم. اما چرا عرق بوی بد می دهد؟

اول از همه باید بدانید که خود عرق بد بو نیست. عرق که به صورت مایع از بدن خارج می شود غالبا از آب و نمک تشکیل شده است و کاملا بی رنگ و بی بو است.بدن ما محل زندگی میلیون ها باکتری غیر خطرناک است که بسیاری از آن ها روی پوست ما زندگی می کنند و از عرق بدن ما تغذیه می کنند. این که چرا عرق بوی بد می دهد دلیلش وجود همین باکتری ها است. ما قصد داریم در اینجا 9 علت عرق کردن زیاد و بهترین راه برای رفع بوی عرق را به شما آموزش می دهیم.

علت بودار شدن عرق بدن

علت عرق کردن زیاد

1- استرس های روزمره

اگر شما جزو کسانی هستید که در شرایط پر استرس شروع به عرق کردن زیاد می کنید، تنها نیستید. تعداد بسیار زیادی از افراد با قرار گرفتن در شرایط پراسترس شروع به عرق کردن می کنند. این استرس باعث ترشح هرومون کورتیزول در بدن شما می شود. این هورمون بر عملکرد غدد تعریق تاثیر می گذارد و در نهایت باعث ترکیب باکتری ها با ذرات عرق و ایجاد بوی بد زیر بغل و حتی بوی بد پا می شود. ضد آفتاب ویتابلا رنگی به دلیل سبک بودن و ترکیباتی که در آن به کار رفته است، از عرق کردن صورت جلوگیری میکند.

2- لباس ورزشی جدیدتان

هیچ اجباری وجود ندارد که دیگر با لباس های ورزشی پلی استر خود ورزش کنید. الیاف طبیعی مثل کتان، پشم و لینن عرق را از پوست شما جذب می کنند و اجازه می دهند که تبخیر شود و زود خشک می شوند. درصورتی که الیاف مصنوعی مثل پلی استر ، ریون، نایلون و حتی بعضی از الیاف طبیعی مثل سیلک (ابریشم) با اینکه خیلی زیبا وشیک هستند، قدرت جذب پایینی دارند و مایعات را دفع می کنند. با این ویژگی نه تنها به جدا کردن عرق از باکتری ها کمک نمی کنند، بلکه باعث می شوند عرق روی پوست باقی بماند. علاوه بر این، دانشمندان متوجه شده اند که باکتری ها عاشق پلی استر هستند!

3- قرص خوردن

بسیاری از قرص ها علت عرق کردن زیاد یا بوی بد بدن که از تاثیرات جانبی عرق کردن است، هستند. قرص های رایجی مثل استامینوفن، قرص لاغری، قرص ضد حساسیت و حتی داروهای خاصی مثل قرص ضد افسردگی و قرص ضدبارداری.

4- کمبود ویتامین

قطعا خوردن مقدار زیادی سیر باعث می شود بدن شما تا روز بعد بوی یک رستوران شمالی وسط باشگاه بدنسازی بدهد؛ اما نخوردن بعضی مواد غذایی نیز می تواند باعث بوی بد بدن هنگام ورزش شود. کسانی که کمبود منیزیوم و ویتامین های اصلی دارند، (منظورمان کسانی است که سبزیجات و آجیل نمی خورند) بوی بدنشان بسیار شدیدتر و غلیظ تر از افراد دیگر است.

5- شیرینی و شکلات

باکتری ها هم مثل شما عاشق شیرینی جات هستند. خوردن زیاد شیرینی جات باعث افزایش رشد باکتری و قارچ های میکروسکوپی روی پوست می شود. این باکتری ها مانند نوعی مخمر قند را به الکل تبدیل می کنند که این موضوع باعث بوی بسیار بدی می شود که اصلا شیرین نیست!

6- رژیم پروتیینی شما

گیاه خواران همیشه اعتقاد داشتند که فقط غیر گیاه خواران هستند که به دلیل نوع رژیم غذایی شان دچار بوی بد زیر بغل و بوی بد پا می شوند. ممکن است این ادعا صحیح باشد. چرا که به دلیل تفاوت متابولیسم در بدن افراد مختلف، برخی از افراد با خوردن غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی و جگر که میزان زیادی کولین (نوعی ویتامین از گروه ویتامین B) دارد دچار عارضه بوی بد تعریق می شوند. این افراد احتمالا بیشتر از دیگران به مام زیر بغل و دیودورانت احتیاج پیدا می کنند. پزشکان توصیه می کنند خوردن غذاهای گوشتی را کاهش دهید چرا که وعده غذا با پروتییین بالا نیازمند متابولیسم بالایی است و بوی بدن بعد از خوردن غذاهای با پروتییین بالا بیشتر و تندتر می شود.

7- عادت دستشویی رفتن

خب شاید خیلی عجیب باشد اگر بدانید نگه داشتن دستشویی و دیر به دیر رفتن به دستشویی علاوه بر تمام ضررهای دیگر، باعث می شود بدنتان بویی بدهد که قطعا دوست ندارید حتی به آن فکر کنید. تحقیقات نشان داده است که یبوست های مکرر باعث جذب سموم از دستگاه گوارش و راه پیدا کردن آن ها به منافذ پوست می شود و نهایتا با بوی بد زیر بغل و قسمت های دیگر بدن پایان می گیرد. لازم است مشکل گوارش خود را حتما با دکتر درمیان بگذارید.

8- شام آخر هفته

شام و ناهار شما شاید علت زیاد عرق کردن سر و صورت یا عرق کردن زیاد پای شما نباشد، اما قطعا می تواند بوی آن را بدتر کند. همه کسانی که ورزش می کنند می دانند که چطور خوردن یک شام پر ادویه و تند، یا خوردن سیر و پیاز باعث بیشتر شدن بوی عرق می شود. اما شاید کمتر کسی بداند که خوردت سیب زمینی سرخبوی بد بدن یکی از مشکلاتی است که می تواند بر روی بسیاری از جنبه های مهم زندگی شما تاثیر بگذارد. برای شما هم پیش آمده است که وارد اتوبوس یا مترو شوید و بوی بد بدن فرد کناری شما را آزار دهد؟ بوی بد عرق می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد شود. معمولا کسانی که زیاد عرق می کنند و کم حمام می روند، به بوی بد عرق دچار می شوند. اما افرادی هم هستند که بهداشت خود را رعایت می کنند، اما از شر بوی بد بدن خلاص نمی شوند. برای درمان این مشکل چه باید بکنیم؟

در ادامه به دلایل عرق بدبو و آخرین قیمت مام زیر بغل پرداخته ایم و سعی کرده ایم روش هایی را به شما بیاموزیم که با این بوی بد مقابله کنید. اگر می خواهید که بوی بد بدن خود را رفع کنید و یا علت زیاد شدن آن را بدانید، می توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید. با مراجعه به دکتر عمومی می توانید برای درمان این مشکل اقدام کنید.

بوی بد بدن چیست؟

بوی بد بدن اغلب مرتبط با تعریق زیاد است. تعریق به خودی خود هیچ بویی ندارد، تنها هنگامی که عرق با باکتری های روی پوست مواجه می شود، بو تولید می شود. تعریق بدبو اغلب با تغییر در عادات بهداشتی قابل پیشگیری و درمان است، البته گزینه های درمانی پزشکی نیز وجود دارد.بوی بدن بدن معمولا با ترشحات غدد آپوکرین مرتبط است. اما هر دو نوع غده عرق می توانند منجر به بوی غیرطبیعی در بدن شوند.

علایم همراه با بوی بد بدن چیست؟

بوی بد بدن ممکن است علامتی باشد که به تنهایی در افراد وجود داشته باشد و نشانه ی بیماری خاصی نباشد. اما گاهی ممکن است به همراه جوش و سوزش در محل تعریق و یا به همراه تورم و درد در محل فولیکول های مو همراه باشد که نشانه ی عفونت فولیکول های مو در ناحیه ی تعریق است.

تشخیص دلیل بوی بد بدن چیست؟

برای تشخیص علت بوی بد بدن خود باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. گاهی ممکن است که بوی بد بدن شما به بیماری های زمینه ای مرتبط باشد. دکتر ابتدا شما را معاینه می کند و از شما شرح حال می گیرد. در صورت لزوم آزمایش های تشخیصی و تکمیلی برای بررسی علت بوی بد بدن درخواست داده می شود.در مواردی مثل می توان به عدم رعایت نکات بهداشتی مشکوک بود. همچنین پوشیدن کفش بد و نامناسب در این مسیله موثر است. اما اگر بهداشت رعایت شود و بوی بد وجود داشته باشد، بهتر است که بررسی های دقیق تر انجام شود.

درمان بوی بد عرق چیست؟

حتما از خود می پرسید که بوی بد بدن را چگونه از بین ببریم! در ادامه برخی از روش های درمانی پزشکی بوی بدن عرق آورده شده است. درمان مناسب بر مبنای شدت مشکل انتخاب می شود. در برخی موارد اقدامات پیشگیرانه کافی هستند، در موارد جدی تر از بین بردن غدد عرق آزاردهنده ممکن است لازم باشد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شود:

  • بوتاکس: بوتاکس با انسداد مسیر عصبی به غدد عرق باعث می شود تعریق غدد عرق متوقف شود. نکته منفی تزریق بوتاکس این است که نیاز به تکرار دارد.
  • لیپوساکشن غدد عرق: در این روش لوله های ظریف ساکشن را درست زیر پوست قرار می دهند و سپس همان طور که آنها را حرکت می دهند، غدد عرق را برمی دارند. بعد از این درمان احتمال دارد برخی غدد عرق همچنان به جا بمانند. استفاده از لیپوساکشن اولتراسوند نتایج بهتری نشان داده است.
  • جراحی: عمل جراحی که اندوسکوپیک سمپاتوتکتومی نامیده می شود برای تخریب اعصابی که در قفسه ی سینه منجر به تعریق زیر بغل می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. جراحی با تهاجم کمتر به نام الکتروسرجری نیز وجود دارد. اگر بیمار دچار هیدرآدنیت (آبسه های پوستی) باشد ممکن است جراح از روش های قدیمی تری که با برش پوست انجام می شود و بعد از انجام اثر به جا می گذارند، استفاده کند.

1. بهترین صابون برای رفع بوی بد بدن

اما برای از بین بردن بوی بد بدن چه باید کرد؟ صابون آنتی سپتیک و کرم های ضدباکتری حاوی اریترومایسین و کلیندامایسین می توانند مفید باشند. این صابون ها با از بین بردن آلودگی ها و عواملی که بوی بد را در بدن ایجاد می کنند به شما کمک می کنند که بوی بد بدن را برطرف کنید.

2. قرص برای بوی بد بدن

برخی از قرص های ضدعرق هستند که به کاهش عرق کمک می کنند. هنگامی که شما کمتر عرق کنید، به دنبال آن کمتر هم بو می گیرید. یکی از اصلی ترین مواردی که در بوی بدن موثر است وجود عرق است. اگر عرق بدن شما کاهش پیدا کند، بوی بدن هم ایجاد نخواهد شد. پس قرص های ضدعرق می توانند در این روند به شما کمک کنند.باکتری ها علت ایجاد بوی بد بعد از تعریق هستند، برای همین می توانید از صابون و کرم های ضدباکتری با قرص های ضدتعریق هم استفاده کنید.

3. درمان بوی بد بدن در طب سنتی

رفع بوی بد بدن با طب سنتی یکی از روش های درمان این معضل است. یکی از روش هایی که برای درمان بوی بد عرق کاربرد دارد، استفاده از گیاهان دارویی و روغن مرینگا است  که می توانند در برطرف کردن بوی بد بدن موثر باشند. قیمت روغن مورینگا اصل مناسب است و تاثیر بسزایی در از بین رفتن بوی بد بدن دارد .در مطلب گیاهان دارویی و درمان گیاهی بوی بد عرق به این موارد اشاره کرده ایم. طب سنتی پیشنهاد می کند که بهداشت خود را رعایت کنید و از خوردن خوراکی های زیر تا جایی که می شود خویشتن داری کنید:

  • از مصرف بیش ازحد قهوه پرهیز کنید.
  • سعی کنید که غذاهای تند و تلخ حاوی سبزیجاتی مانند شنبلیله و موارد مشابه پرهیز کنید.
  • نوشیدنی های الکلی کمتری مصرف کنید.
  • سیر و پیاز کمتری بخورید.

4. رفع بوی بد بدن با گیاهان دارویی

رفع بوی بد بدن و زیر بغل با برخی از محصولات گیاهی ممکن است. این محصولات گیاهی شامل موارد زیر هستند:

  • گلاب
  • دارچین
  • هل
  • زعفران
  • سرکه سیب برای شستن زیر بغل
  • نعنا
  • آبلیمو
  • گوجه فرنگی
  • برگ شیرین بیان
  • سدر.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت بودار شدن عرق بدن" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت بودار شدن عرق بدن"، کلیک کنید.