رژیم غذایی برای هوش کودک

به عقیده متخصصین، مهم ترین چیزی که می تواند در هوش و سلامت مغز کودکان تاثیر داشته باشد، رژیم غذایی اوست. در حقیقت، مغز یک ارگان بسیار گرسنه است و تقریباً اولین اندامی است که مواد مغذی حاصل از رژیم غذایی شما را جذب می کند. بنابراین شما باید درباره غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک بیشتر بدانید تا بتوانید آنها را وارد رژیم غذایی کودکتان کنید. در ادامه مقاله قصد داریم لیستی از غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک را به شما ارایه کنیم. اگر به دنبال غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک هستید، ماهی های روغنی را حتماً وارد لیست غذایی کودکتان کنید. چیزی که ماهی های روغنی را به یک غذای ایده آل برای سلامت مغز تبدیل کرده است، امگا 3 موجود در آن است.

رژیم غذایی برای هوش کودک

رژیم غذایی برای هوش کودک

امگا 3 نوعی اسید چرب است که در ساخت غشاهای اطراف سلول های بدن از جمله سلول های مغزی، نقش دارد. بنابراین، آنها می توانند ساختار سلول های مغزی موسوم به نورون را بهبود ببخشند. یک مطالعه در سال 2017 نیز نشان داد که جریان خون در مغز افرادی که دارای مقادیر بالای امگا 3 هستند، بهبود می یابد. محققان همچنین مشاهده کردند که یک ارتباط بین سطح امگا 3 و شناخت بهتر یا توانایی تفکر، وجود دارد. نمونه هایی از ماهی های روغنی که حاوی مقادیر زیادی امگا 3 هستند عبارت اند از: کودک شما همچنین می تواند امگا 3 را از طریق مصرف دانه های سویا، مغزها، بذر کتان و سایر دانه ها دریافت کند.

بسیاری از انواع توت ها نیز مانند شکلات تلخ، حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوییدی است؛ آنتی اکسیدان های دیگری نیز در توت ها وجود دارد که شامل آنتوسیانین، اسید کافییک، کاتچین و کویرستین می شود. آنتی اکسیدان ها همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن و به ویژه در مغز، کمک می کنند. همچنین انعطاف پذیری مغز را افزایش می دهد و به سلول های مغزی کمک می کند تا ارتباطات جدیدی ایجاد کنند؛ درنتیجه قدرت یادگیری و حافظه، بهبود می یابد. بنابراین می توانید توت فرنگی و سایر میوه هایی که در خانواده توت قرار می گیرند، یعنی تمشک، بلوبری، توت سیاه و توت زرد را نیز به لیست غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک اضافه کنید.

آجیل و دانه ها نیز از غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک هستند؛ زیرا علاوه بر اینکه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، حاوی ویتامین E نیز هستند که خواص آنتی اکسیدانی دارد. تفنگ پلیسی بچه گانه یکی از محبوب ترین اسباب بازی ها در میان بچه ها به شمار میرود . یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف آجیل در کودکی، باعث بهبود عملکرد مغز در سنین بالاتر می شود و خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر را کاهش می دهد.   آجیل و دانه هایی که بیشترین میزان ویتامین E را دارند شامل موارد زیر است: بادام ها آجیل ها و دانه ها همچنین منابع خوبی از چربی ها و پروتیین های مورد نیاز کودکان بوده و حاوی فولات، روی و آهن نیز هستند. تخم مرغ را همه شما به عنوان یک منبع عالی برای پروتیین می شناسید؛

همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B نظیر ویتامین B-6، ویتامین B-12 و اسید فولیک است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ویتامین ها از بروز اختلالات شناختی در مغز جلوگیری میکنند و یا آن را به تاخیر می اندازند. علاوه بر این، زرده تخم مرغ همچنین حاوی کولین است که به تقویت حافظه کمک می کند. بنابراین تخم مرغ نیز یکی از غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک است و بهتر است در وعده صبحانه، حتماً از آن استفاده کنید. (در این زمینه مقاله را نیز مطالعه بفرمایید.) برای عصرانه نیز، یک نیمرو کم روغن همراه با یک تکه پنیر کم چرب، انتخاب خوبی خواهد بود. کره بادام زمینی یکی دیگر از غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک بادام زمینی و کره بادام زمینی می باشد.

درواقع بادام زمینی یک منبع غذایی عالی است که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده و پروتیین است و سطح انرژی کودک شما را در طول روز بالا نگه می دارد. علاوه بر این، منبع خوبی از ویتامین E و رسوراترول است که آنتی اکسیدان هایی قوی محسوب می شوند که از غشای سلول های عصبی محافظت می کنند. استفاده از اسباب بازی پلیسی بچه گانه می تواند به کودکان احساس تمایل به ایفای نقش پلیسی و حفظ نظم در جامعه را القا کند . شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، رسوراتول موجود در بادام زمینی دارای اثرات محافظتی است و از عوارضی نظیر سرطان، التهاب و بیماریهای عصبی نظیر آلزایمر و پارکینسون، جلوگیری می کند. بادام زمینی همچنین حاوی تیامین است که به مغز و سیستم عصبی کمک می کند که از قند برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند.

منظور از غلات کامل، غلات سبوس دار است که به تامین مداوم قند (گلوگز) در مغز، کمک می کند. همچنین منبعی غنی از فیبر است که ترشح گلوکز در بدن را تنظیم می کند. غلات کامل همچنین دارای ویتامین های گروه B هستند که برای سلامت سیستم عصبی ضروری هستند. این ترکیبات، منبع خوبی از ویتامین E نیز می باشند؛ به همین دلیل است که یکی از غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک محسوب می شوند. برنج قهوه ای، جو، بلغور گندم، بلغور جو دوسر، نان کامل (نانی که با آرد سبوس دارد پخته شده باشد) و ماکارونی سبوس دار، از بهترین منابع غلات کامل هستند.

قهوه را همه ما به عنوان یک نوشیدنی ضد خواب آلودگی و افزایش دهنده تمرکز و هوشیاری می شناسیم. کافیین موجود در قهوه ماده ای به نام آدنوزین که باعث خواب آلودگی در فرد می شود را در مغز مسدود می کند. یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که کافیین همچنین ممکن است توانایی مغز در پردازش اطلاعات را افزایش دهد. درواقع کافیین موجود در قهوه، پیچیدگی و تنوع فعالیت های مغزی را افزایش می دهد و به این ترتیب، به مغز این امکان را می دهد که اطلاعات بیشتری را در هر لحظه، پردازش کند. قهوه همچنین یک منبع آنتی اکسیدان محسوب می شود که می تواند با افزایش سن، از سلامت مغز حمایت کند. یک مطالعه مصرف قهوه به صورت مادام العمر را با کاهش خطر ابتلا به موارد زیر مرتبط دانسته است:

البته مصرف قهوه و کافیین در کودکان مجاز نیست. کافیین می تواند بر خواب کودک شما تاثیر بگذارد و ممکن است متخصص اطفال مصرف قهوه را برای کودک شما مناسب نداند. بنابراین قبل از مصرف، حتماً با پزشک کودک خود مشورت کنید. کلم بروکلی نیز یکی از غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک محسوب می شود. این سبزی پرخاصیت، سرشار از فیبر و مواد مغذی است. بنابراین کلم بروکلی علاوه بر اینکه یک منبع کم کالری برای تامین فیبر مورد نیاز کودک شما است، می تواند برای سلامت مغز او نیز مفید باشد. کلم بروکلی همچنین سرشار از ویتامین K است که برای ساخت اسفنگولیپیدها (نوعی چربی که در سلول های مغز وجود دارد) ضروری است.

همچنین، مطالعاتی در بزرگسالان نشان داده که مصرف بیشتر ویتامین K با حافظه و عملکرد شناختی بهتر مرتبط است. کلم بروکلی سرشار از ترکیباتی به نام گلوکوزینولات است. وقتی بدن این ترکیبات را تجزیه می کند، ماده ای به نام ایزوتیوسیانات تولید می شود. به نظر می رسد ایزوتیوسیانات ها در کاهش استرس اکسیداتیو نقش داشته باشند و خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش دهند. کلم بروکلی همچنین حاوی ویتامین C و فلاونوییدها است که اثر آنتی اکسیدانی دارند و می توانند از سلامت مغز حمایت کنند. علاوه بر کلم بروکلی، کلم معمولی،  گلم کلم، شغلم و کلم پیچ نیز همین خواص را دارند. بنابراین حتماً در رژیم غذایی کودکتان از آنها استفاده کنید.

محصولات لبنی مملو از پروتیین و ویتامین های گروه B هستند که حضور آنها برای رشد بافت مغز، انتقال دهنده های عصبی و فعالیت آنزیم های بدن، ضروری است. شیر و ماست همچنین بخش عمده ای از پروتیین و کربوهیدرات های مورد نیاز کودکتان که برای تامین انرژی مغزی ضروری است را نیز فراهم می کند. لبنیات همچنین حاوی ویتامین D می باشد. بر اساس تحقیقاتی که اخیراً انجام شده اند، کودکان و نوجوانان به 10 برابر بیشتر از دوز توصیه شده ویتامین D نیاز دارند؛ زیرا آنها در سن رشد هستند و این ویتامین، برای سلامت سیستم عصبی-عضلانی و حیات سلول های انسان ضروری است. بنابراین، لبنیات نیز یکی از غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک می باشد.

در کاکایو و فرآورده های حاوی کاکایو ترکیباتی به نام فلاونویید وجود دارد که نوعی آنتی اکسیدان می باشند. آنتی اکسیدان ها برای سلامت مغز بسیار ضروری هستند، زیرا مغز بسیار مستعد استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو فرایندی است که باعث آسیب رسیدن به سلول های بدن از جمله سلول های مغزی می شود و عواقبی چون کاهش قدرت شناختی را به همراه دارد. فلاونوییدهای کاکایو جریان خون به مغز را افزایش داده و پردازش بینایی را بهبود می بخشند. تحقیقات نشان داده است که آن ها عملکرد برخی از وظایف شناختی بزرگسالان را بهبود می بخشند. علاوه براین، مصرف کاکایو ممکن است عملکرد شناختی را در افراد جوان تر بهبود بخشد.

بررسی مروری چند مطالعه نشان داده که مصرف کوتاه مدت و بلندمدت کاکایو برای عملکرد شناختی در کودکان و بزرگسالان جوان مفید است. استفاده از باتوم پلیس می تواند به کودکان احساس شادی و سرگرمی را در زمان بازی بیشتر کند . محققان می گویند که مصرف کاکایو ممکن است منجر به عملکرد شناختی بهتر در وظایف مربوط به یادگیری کلامی و حافظه شود. با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در ای12 غذای مناسب که باعث افزایش هوش کودک می شود . همه والدین می خواهند که فرزندان باهوشی را پرورش دهند که با این کار فرصت موفق شدند را به آنان می دهند. توجه به رژیم غذایی آنها اجازه می دهد تا از سلامت فرزندمان باخبر شویم و تغذیه آنها یقینا در پیشرفت آنها موثر است.

بنابر این باید را انتخاب کنیم تا سلامتی جسمانی آنها ارتقا یابد و بتوانند بهتر رشد کنند پس نباید از این تعجب کنیم که تغذیه مناسب می تواند به روی هوش فرزندانتان موثر باشد. غذاهای فوق العاده برای افزایش هوش کودک به کودکتان غذای تقویت هوش بدهید غذا های زیر می توانند در هوش فرزندان تاثیرگذار باشد ماهی برای افزایش هوش کودک : ماهی حاوی مقدار زیادی می باشد که هوش را تقویت می کند و مانع از فراموشی می شود.  جو دوسر با توانایی حفظ آرتریت می تواند کلسترول بد خون شما را از بین ببرد که به نوبه خود حافظه را بهبود می بخشد. پخت و پز با روغن زیتون می تواند حافظه را بهبود ببخشد.

عسل داری خواص زیادی می باشد که یکی از خواص آن کاهش و ایجاد تمرکز بیشتر برای یادگیری است. گردو غنی از امگا 3 و می باشد که برای حافظه و تقویت آن مناسب است. با حافظه کودک را تقویت کنید زرده می تواند به تشکیل یک انتقال دهنده عصبی در مغز به نام استیل کولین کمک کند که این انتقال دهنده عصبی برای بهبود و تقویت حافظه کودکان مناسب است. زردچوبه برای بهبود عملکرد مغز : زرد چوبه حاوی مقدار زیادی کورکین می باشد که باعث رشد سلول های مغزی ، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر در افراد کمک می کند و از بروز جلوگیری می کند. آووکادو دارای چربی های سالم می باشد که برای رشد مغز ضروری است.

چربی های در رشد مغز کودک شما بسیار سودمند است و پروبیوتیک هاییی که در آن وجود دارد برای بهبود روحیه کودکتان مفید واقع می شود. سیب برای تقویت حافظه کودک: سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام کویرستین می باشد که برای تقویت حافظه بسیار مناسب است. سبزیجات : سبزیجات آنتی اکسیدان های قوی و مفیدی برای بدن دارند که می تواند در هوش تمرکز و عملکرد بهتر عصبی کمک کند و آنها را تقویت کند. تقویت عملکرد مغز کودکان با مصرف سبزیجات برای ترمیم سلول مغزی : بادام حاوی پروتیین و چربی مفید می باشد که باعث ترمیم سلول های مغزی می شود. ن مورد انجام دهند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رژیم غذایی برای هوش کودک" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رژیم غذایی برای هوش کودک"، کلیک کنید.