جنسیت جنین در هفته چندم مشخص میشود؟

تفاوت های جنین دختر و پسر در سونوگرافی

شاید در این باره کنجکاو باشید که جنسیت بچه کی مشخص میشه؟ واقعاً دختر و پسر در سونوگرافی چگونه تشخیص داده می‌شوند و سونوگرافی تشخیص جنسیت دقیقاً چطوری می‌تواند این تفاوت‌ها را آشکار کند. اگر این‌طور است، قسمت زیر را نیز بخوانید تا جواب سوالات خود را بگیرید.

جنسیت جنین در هفته چندم مشخص میشود؟

تشخیص جنین دختر در سونوگرافی

مشخصه‌هایی در سونوگرافی که می‌توانند نشان دهنده دختردار بودن شما باشند، عبارتند از:

  • علامت همبرگر: به ظاهر لابیا و کلیتوریس در سونوگرافی، اصطلاحاً علامت همبرگر گفته می‌شود. در واقع، لابیاها شبیه نان و کلیتوریس شبیه گوشت همبرگر است که این استعاره و شمایل می‌تواند به متخصص سونوگرافی در تشخیص کمک کند.
  • علامت ساژیتال: صفحه ساژیتال خط وسط، همان نمای نیم رخ جنین است که طبیعتاً هم در دختران و هم در پسران وجود دارد. با این حال، از این نما می‌توان شکاف دمی را در انتهای ستون فقرات جنین مشاهده کرد که اگر زاویه آن ۱۰ درجه به سمت پایین باشد، می‌توان گفت جنین دختر است.

تشخیص جنین پسر در سونوگرافی

مشخصه‌هایی در سونوگرافی تعیین جنسیت که می‌توانند به شما نشان دهند پسردار هستید نیز عبارتند از:

  • علامت ساژیتال: دوباره با رجوع به نمای نیم رخ جنین، اگر شکاف دمی زاویه بیش از ۳۰ درجه به سمت بالا داشته باشد، جنین شما پسر تشخیص داده می‌شود. با این حال، اگر جایی در این بین باشد، ممکن است متخصص شما نتواند به طور قطعی تصمیم‌گیری کند.
  • جریان ادرار: گاهی اوقات جریان ادرار نیز در جنین قابل رویت این که اگر این جریان به سمت بالا حرکت کند، به احتمال زیاد فرزند شما پسر است.
  • اندام تناسلی مردانه: اندام‌ تناسلی مردانه چند قسمت شامل بیضه‌ها، کیسه بیضه و آلت تناسلی را شامل می‌شود که در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری رشد واضحی دارند و متخصص شما می‌تواند با اطمینان بیشتری جنسیت کودک شما را از روی آن‌ها تشخیص دهد.

عوامل موثر در تعیین جنسیت اشتباه

عوامل متعددی می‌تواند روی سونوگرافی تعیین جنسیت جنین شما اثر بگذارد و جنسیت فرزند شما را اشتباه اعلام کند. بعضی از این عوامل عبارتند از:

  • زمان بندی نادرست: حالا دیگر می‌دانید که بهترین زمان انجام سونوگرافی در صورت قرارگیری خوب جنین هفته 12 و 13 بارداری است. قبل از این زمان ممکن است رشد به اندازه کافی نباشد و بعد از بیست هفتگی نیز ممکن است بچه بزرگ شده و به دلیل کوچک شدن فضای رحم و فشرده بودن بدن جنین، چیز زیادی در سونوگرافی مشخص نباشد.
  • تجهیزات غیرپیشرفته: کیفیت دستگاه‌های مختلف سونوگرافی با یکدیگر متفاوت بوده و قدیمی بودن دستگاه می‌تواند روی تصویر و در نتیجه گزارش سونوگرافی اثر منفی داشته باشد.
  • وضعیت قرار گیری جنین: همه جنین‌ها در رحم مادرشان در یک وضعیت خاص قرار نگرفته‌اند. به عنوان مثال قرار گرفتن جنین در وضعیت بریچ تعیین جنسیت را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند یا ممکن است اصلا تعیین جنسیت امکان‌پذیر نشود.
  • وزن مادر: هر چه اضافه وزن مادر طی دوران بارداری بیشتر باشد تعیین جنسیت جنین با سونوگرافی به دلیل پایین آمدن کیفیت تصاویر مشکل‌تر خواهد بود.
  • تجربه و مهارت متخصص سونوگرافی: تجربه کسی که سونوگرافی را انجام می‌دهد نیز عامل مهمی در پیشگیری از خطا در تعیین جنسیت است. البته تعیین جنسیت آن‌قدرها هم ساده نیست و حتی با تجربه‌ها نیز ممکن است اشتباه کنند، ولی قطعاً اشتباهات‌شان کمتر از سونولوژیست‌های تازه کار است.

سایر راه های تعیین جنسیت جنین

رایج‌ترین راه تشخیص جنسیت جنین، سونوگرافی است. با این حال، روش‌های جایگزین دیگری نیز وجود دارند که بسته به صلاح‌دید پزشک ممکن است توصیه شوند. این روش‌ها عبارتند از:

  • تست‌های ژنتیکی: این تست‌ها معمولاً در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. به عنوان مثال، تعدادی از زوجین، جنسیت جنین خود را از طریق NIPT به دست می‌آوردند. این روش یک تست خون است که سندرم دوان و سایر مشکلات کروموزومی را در هفته دهم بارداری یا دیرتر مشخص می‌کند و از طریق کروموزوم جنسی مرد که در خون مادر وجود دارد می‌تواند جنسیت جنین را نیز تعیین کند.
  • بعضی دیگر نیز به جای سونوگرافی تعیین جنسیت، از تست‌های ژنتیکی مانند CVS یا آمنیوسنتز استفاده می‌کنند. البته این تست‌ها در وهله اول، مشخص می‌کنند که آیا جنین دارای اختلالات ژنتیکی یا مشکلات کروموزومی مانند سندرم دوان نیز هست یا نه؟ CVS معمولاً در هفته دهم و سیزدهم بارداری و آمنیوسنتز در هفته‌های شانزدهم و بیستم بارداری انجام می‌شود.
  • روش میکروسافت: این یک روش جدید است که خیلی طرفدار ندارد و فعلاً کاربردی نیست.
  • روش IVF: در این روش، رویانی که از طریق IVF به وجود آمده است برای تست کروموزوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر جنسیت، سایر مشکلات ژنتیکی آن نیز قابل تشخیص است. در این روش که PGD نیز نامیده می‌شود، یک سلول از رویان گرفته شده و DNA آن را خارج می‌کنند تا تحت آنالیز قرار بگیرد. فقط زمانی این کار انجام می‌شود که رویان در دیواره رحم لانه گزینی کرده باشد. در این روش ۱۰۰ درصد جنسیت جنین درست تشخیص داده می‌شود.

رعایت نکاتی در خصوص تعیین جنسیت توسط آقایان

1- برخلاف تصور قدیمی ها، جنسیت نوزاد تنها توسط زن تعیین نمی شود، بلکه هم مرد و هم زن در این مورد نقش دارند. تعداد اسپرم هم در جنسیت جنین نقش مهمی دارد، یعنی اگر تعداد اسپرم از 20 میلی در سی سی کمتر باشد، شانس فرزند دختر بیشتر شده و در افراد سالم و بارداری در سنین اول ازدواج و جوانی به شرط سلامت اسپرم ها، شانس داشتن پسر افزایش می یابد .

2 – نطفه های خیلی ضعیف که ممکن است در اثر بعضی از بیماریها مثل واریکوسل ایجاد شود، ممکن است در وهله اول باعث بارداری شوند، ولی بچه سقط می شود. پس اگر سقط های مکرر دارید، یکی از دلایلش می تواند همین باشد.

3 – دوران تکامل نطفه آقایان سه ماه طول می کشد. برای همین برای تقویت نطفه، آقایان باید از سه ماه قبل از بارداری همسرشون اقدام کنند.

4 – یکی از مسائل مهمی که نطفه را ضعیف می کند، سیگار است. پس اگر طالب نوزاد پسر هستید، سعی کنید حتی الامکان سیگار نکشید یا مصرفش را کم کنید .

5- مصرف روزی یک عدد ویتامین ث و یک عدد اسید فولیک از سه ماه قبل از بارداری بسیار مفید است و نطفه را تقویت می کند.

6- اگر بیضه ها تحت فشار یا گرما قرار بگیرند، در مکانیسم اسپرمها اختلال بوجود می آید. پس در طول این سه ماه از پوشیدن لباس زیرهای تنگ و شلوارهای چسبان و گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید. در طول روز اگر می توانید کیسه یخ روی بیضه ها قرار دهید.

7- برای داشتن نطفه سالم به خصوص برای پسردار شدن باید از سه ماه قبل از بارداری از مصرف غذاهای کنسرو شده و مانده و سوسیس و کالباس و پرنمک و همچنین مصرف سیگار و الکل و آبجو نیز خودداری شود .

8- مصرف سیب، آب دریا، آجیل ها مثل پسته، بادام زمینی، بادام هندی و چای دارچین و هل و گوشت قرمز و معجون (گردو آسیاب شده، پسته، کنجد، بادام) را به شیرموز مفید خواهد بود.

9 – مصرف زنجبیل و قارچ و کاهو و هرروز یک لیوان عرق کاسنی و کنگر و کشمش و مویز ( زیاد ) مفید بوده، ولی ترجیحا” دلستر نخورید.

10- از افسردگی و فشار عصبی و هوای آلوده هم زن و هم مرد به خصوص حین مقاربت دوری کنید و در اتاق خنک نزدیکی داشته باشید.

11- آقایان ماه آخر زیاد ورزش نکنند، ولی خانمها از دو ماه قبل ورزش دراز و نشست حداقل 15 دقیقه انجام بدهند.

12- خانمها هر روز 3 عدد فلفل سیاه نکوبیده را با آب قورت بدهند.

رعایت نکات تعیین جنسیت توسط مادر

1- املاح خون مادر هم در تعیین جنسیت نقش دارند. اگر میزان سدیم و پتاسیم بالا و میزان کلسیم و منیزیم خون پایین باشد، بچه پسر و برعکس آن بچه دختر می شود

2- محیط اسیدی یا قلیایی واژن هم نقش تعیین کننده ای دارد . محیط اسیدی دشمن کروموزوم y بوده و آن را از بین میبرد. پس برای پسر شدن نوزاد محیط باید قلیایی و برای دختر شدن محیط باید اسیدی باشد.

3- زمان نزدیکی اگر 3-2 روز قبل از تخمک گذاری باشد، بچه دختر و اگر کمی قبل یا کمی بعد ( حوالی تخمک گذاری ) باشد، بچه پسر می شود.

4- به ارگاسم رسیدن زن محیط رو قلیایی و احتمال پسر شدن رو افزایش میده .

5- وجود عفونت هم در جنس جنین اثر گذاشته و ممکن است باعث زایمان زودرس و یا حتی سقط جنین شود.

6- استرس و اضطراب و افسردگی شانس پسردار شدن را به شدت کاهش میدهد.

7- نزدیکی در هوای گرم و آلوده هم احتمال پسردار شدن را کم میکند.

8- از سه ماه قبل از بارداری مصرف قرص را قطع کرده و از کاندوم یا روشهای طبیعی جهت جلوگیری استفاده کنید.

9- خانمها در زمان پریود روزی 2 عدد خرما صبح ها بخورید.

10- زن در نزدیکی به حالت سجده باشد. بعد از نزدیکی بالش زیر کمر گذاشته و پاها رو به بالا (تکیه به دیوار) باشد و بعد هم روی پهلوی راست بخوابید.

11- پس از نزدیکی تا 2 ساعت بلند نشوید و حمام نروید.

12- زمان نزدیکی و وقوع حاملگی نقش خیلی خیلی مهمی در جنسیت فرزند دارد .

13– خانمها هر روز 3 عدد فلفل سیاه نکوبیده را با آب قورت بدهند.

اگر شما تمام نکات را رعایت کنید، ولی به زمان توجه نداشته باشید شانس خود را بسیار کم می کنید .

تعیین جنسیت برای داشتن نوزاد دختر

1- خانم ها از غذاهایی با کلسیم و منیزیم بالا استفاده کنند ( مثل لبنیات فراوان – گردو و حذف نمک و … ). این کار را باید دو تا سه ماه قبل از بارداری شروع کنید، چون دیرتر فایده ای ندارد.

2- سعی کنید 3-2 روز قبل از تخمک گذاری نزدیکی داشته باشید و به ارگاسم نرسید، چون در این حالت به علت قلیایی شدن و انقباضات ایجاد شده کروموزومهای Y زودتر خود را به تخمک میرسانند ( دخول نباید عمیق باشد )

3- قبل از نزدیکی با محلول رقیق شده سرکه ( سرکه و آب) برای شستشوی خود استفاده کنید تا محیط اسیدی شود .

4- خانمها چه در مورد فرزند دختر چه پسر از 2 ماه قبل باید مصرف اسید فولیک را شروع کنند.

تعین جنسیت برای داشتن نوزاد پسر

1- آقایان از سه ماه قبل باید روزانه یک قرص اسید فولیک و یک قرص ویتامین ث مصرف کنند و همانطور که اشاره شد باید از پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ، نشستن طولانی روی صندلی و گرفتن دوش آب داغ خودداری کنند.

2- آقایان از مصرف غذاهای کنسرو شده خودداری کنند.

3- خانمها از دو ماه قبل غذاهایی مانند موز – کاهو – توت فرنگی – خرما – هل – زعفران – دانه های روغنی – کره – گوشت قرمز – سیب و برنج و غذاهای نمکی را استفاده کنند.

4- خانمها لبنیات را برای این مدت از رژیم غذایی خود حذف کنند.

5- لقاح باید در حوالی تخمک گذاری صورت گیرد. ( ترجیحا” روز تخمک گذاری )

6-قبل از لقاح آقایان کیسه یخ روی بیضه ها قرار داده و خانمها از شستشو با محلول جوش شیرین رقیق شده با آب استفاده کنند.

7- دخول باید عمیق بوده و خانم به ارگاسم برسد.

8- محیط نباید گرم و با هوای آلوده باشد.

9- از استرس و اضطراب دوری کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جنسیت جنین در هفته چندم مشخص میشود؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جنسیت جنین در هفته چندم مشخص میشود؟"، کلیک کنید.