تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان

به نظر می رسد این کهکشان بیش از آنچه در دیگر کهکشان ها معمول است، حاوی مناطق HII است که ستاره های غول پیکر در آن ها پدید می آیند و با درخشش سرخ فام گاز هیدروژن اتمی مشخص شده اند. نواحی غول پیکر HII با خوشه های ستارگان داغ و پرجرمی روشن می شوند که در پایان عمر کوتاه ولی پرتلالو خود به صورت ابرنواخترهای درخشان منفجر می شوند. وقتی نرخ تولد ستارگان در کهکشانی بسیار زیاد باشد، منجمان به آن کهکشان «ستاره فشان» می گویند.

کهکشان NGC 2403 عضو گروه کهکشان های M81 است و شباهت زیادی به کهکشان مثلث یا M33 دارد، سومین کهکشان بزرگ در گروه محلی (بعد از راه شیری و آندرومدا) که سرشار از مناطق ستاره ساز است.

تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان

ستارگان پرنورتری که شعاع چهارگانه نور آن ها بسیار دراز است، در پیش زمینه تصویر واقع شده اند و متعلق به کهکشان راه شیری هستند. همچنین در پیش زمینه این تصویر تلسکوپی ژرف و وسیع، ابرهای میان ستاره ای کم فروغ و غبارآلود کهکشان خودمان را می بینید که به نام «سیروس کهکشانی» یا «سحابی های شار یکپارچه» شناخته می شوند.

عوارض کم نوری که به نظر می رسد از خود NGC 2403 گسترش یافته اند، احتمالاً جریان های ستاره ای حاصل از جزر و مد گرانشی هستند که در فعل وانفعالات گرانشی با کهکشان های همسایه از این کهکشان به بیرون کشیده شده اند.

اعتبار تصویر و حق چاپ: (تیم F.A.C.T) لیلیان لیبی – سیریل مالو – ماکسیم مارتین – کلمان دانیل – پل گراست – لویی لرو ژره. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

5454

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان"، کلیک کنید.