دمای داخل هواپیما

سفر با هواپیما تجربه ای است که برای بسیاری از ما با سوالاتی همراه است. یکی از این سوالات رایج مربوط به دمای داخل کابین هواپیما است. بارها پیش آمده که در طول پرواز احساس سرما آزارمان داده و به دنبال دلیل آن گشته ایم. آیا این سرما تصادفی است یا دلیل خاصی دارد؟ آیا استانداردی برای دمای داخل هواپیما وجود دارد و چرا این دما اغلب از آنچه انتظار داریم پایین تر است؟ این مقاله به بررسی جامع دلایل سرد بودن کابین هواپیما سیستم تهویه مطبوع هواپیما و استانداردهای مربوط به دمای داخل آن می پردازد تا با آگاهی کامل سفری آسوده تر را تجربه کنید.

دمای داخل هواپیما

دمای داخل هواپیما

دلیل سرد بودن کابین هواپیما در سفرهای هوایی

احساس سرما در کابین هواپیما تجربه ای است که بسیاری از مسافران در طول پرواز با آن مواجه می شوند. این موضوع دلایل متعددی دارد که درک آن ها می تواند به مدیریت بهتر شرایط و افزایش آسایش در طول سفر کمک کند. از جمله این عوامل می توان به تنظیمات سیستم تهویه ارتفاع پرواز و حتی نوع لباس پوشیدن مسافران اشاره کرد. در ادامه به بررسی دقیق تر این دلایل می پردازیم تا دریابیم چرا علی رغم تلاش برای ایجاد شرایط مطلوب همچنان احساس سرما در کابین هواپیما رایج است.

احساس سرما به دلیل کمبود تحرک

یکی از دلایل اصلی احساس سرما در هواپیما کمبود تحرک است. زمانی که برای مدت طولانی در یک مکان ثابت می نشینیم گردش خون در بدن کاهش می یابد و در نتیجه دمای بدن نیز پایین می آید. این موضوع به ویژه در پروازهای طولانی بیشتر احساس می شود. عضلات بدن برای تولید گرما نیاز به فعالیت دارند و عدم تحرک باعث کاهش تولید گرما و در نهایت احساس سرما می شود. بنابراین توصیه می شود در طول پرواز هر از چند گاهی از جای خود برخاسته و کمی قدم بزنید یا حرکات کششی انجام دهید تا گردش خون بهبود یافته و احساس گرمای بیشتری داشته باشید.

به دلیل انرژی لازم در تیک آف

هواپیماها در هنگام تیک آف به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند. برای تامین این انرژی گاهی اوقات برخی از سیستم های غیرضروری به طور موقت خاموش می شوند. این موضوع می تواند بر سیستم تهویه مطبوع هواپیما نیز تاثیر گذاشته و باعث کاهش دمای کابین شود. به عبارت دیگر در لحظات ابتدایی پرواز اولویت با تامین انرژی مورد نیاز برای برخاستن ایمن هواپیما است و تنظیم دقیق دما ممکن است در اولویت بعدی قرار گیرد. این وضعیت معمولاً پس از رسیدن هواپیما به ارتفاع مناسب و تثبیت شرایط پرواز بهبود می یابد.

پرواز در ارتفاعات بالاتر

با افزایش ارتفاع دمای هوا به طور قابل توجهی کاهش می یابد. هواپیماها معمولاً در ارتفاعات بسیار بالا پرواز می کنند که دمای هوا در آنجا می تواند به شدت پایین باشد. اگرچه بدنه هواپیما عایق بندی شده است اما همچنان بخشی از این سرمای بیرونی به داخل کابین منتقل می شود. سیستم تهویه مطبوع هواپیما تلاش می کند تا این کاهش دما را جبران کند اما گاهی اوقات این تلاش کافی نیست و مسافران احساس سرما می کنند. علاوه بر این هوای ورودی به کابین نیز از همین ارتفاعات بالا تامین می شود که خود به خود سرد است و نیاز به گرم شدن دارد.

فشار و رطوبت

فشار و رطوبت پایین هوا در ارتفاعات بالا نیز می توانند در احساس سرما نقش داشته باشند. فشار پایین باعث می شود که آب موجود در سطح پوست سریع تر تبخیر شود و این تبخیر باعث خنک شدن بدن می شود. همچنین رطوبت پایین هوا باعث خشکی پوست و مجاری تنفسی شده و این خشکی نیز می تواند احساس سرما را تشدید کند. به همین دلیل توصیه می شود در طول پرواز از کرم مرطوب کننده و قطره بینی استفاده کنید تا از خشکی پوست و مجاری تنفسی جلوگیری کرده و احساس بهتری داشته باشید.

مواد ساختاری

نوع مواد به کار رفته در ساختار هواپیما نیز می تواند بر دمای داخل کابین تاثیرگذار باشد. فلزات که بخش عمده ای از بدنه هواپیما را تشکیل می دهند رسانای خوبی برای گرما هستند. این بدان معناست که آن ها به راحتی گرما را از دست می دهند و می توانند باعث سرد شدن کابین شوند. عایق بندی بدنه هواپیما تا حدی این مشکل را برطرف می کند اما نمی تواند به طور کامل از انتقال حرارت جلوگیری کند. به همین دلیل در طول پرواز بدنه هواپیما به تدریج سرد می شود و این سرما به داخل کابین منتقل می شود.

سرد و گرم شدن قطعات هواپیما

قطعات مختلف هواپیما در طول پرواز بسته به شرایط محیطی و عملکرد سیستم ها سرد و گرم می شوند. این تغییرات دما می تواند بر دمای داخل کابین نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال سیستم های الکترونیکی هواپیما در حین کار گرما تولید می کنند و این گرما می تواند به داخل کابین منتقل شود. از سوی دیگر بدنه هواپیما در تماس با هوای سرد بیرون سرد می شود و این سرما نیز به داخل کابین منتقل می شود. سیستم تهویه مطبوع هواپیما تلاش می کند تا این تغییرات دما را متعادل کند اما گاهی اوقات این تلاش کافی نیست و مسافران احساس تغییرات دمایی می کنند.

معرفی سیستم تهویه و استانداردها

منبع تامین هوای کابین هواپیما

هوای داخل کابین هواپیما از طریق سیستم تهویه مطبوع تامین می شود. این سیستم هوای فشرده شده از موتورهای هواپیما را دریافت کرده و پس از تصفیه و تنظیم دما به داخل کابین منتقل می کند. هوای ورودی به کابین مخلوطی از هوای تازه و هوای بازیافتی است. هوای بازیافتی از طریق فیلترهای HEPA تصفیه شده و مجدداً به داخل کابین بازگردانده می شود. این سیستم تهویه مطبوع نقش حیاتی در حفظ کیفیت هوا و تنظیم دمای داخل کابین ایفا می کند.

تمیزی هوای کابین از ویروس های مختلف با تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری

سیستم تهویه مطبوع در هواپیماهای مسافربری علاوه بر تنظیم دما نقش مهمی در حفظ بهداشت و تمیزی هوای داخل کابین ایفا می کند. این سیستم با استفاده از فیلترهای HEPA قادر است ذرات معلق باکتری ها و ویروس های موجود در هوا را به طور موثری حذف کند. فیلترهای HEPA استانداردی بالا در تصفیه هوا دارند و می توانند ذرات بسیار ریز را نیز جذب کنند. به این ترتیب سیستم تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری به حفظ سلامت مسافران و جلوگیری از انتشار بیماری ها در طول پرواز کمک می کند.

استاندارد دمای داخل هواپیما

بالاترین دمای داخل هواپیما

استانداردهای صنعت هوانوردی محدوده دمایی مشخصی را برای داخل کابین هواپیما تعیین کرده اند. به طور کلی دمای داخل کابین باید بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد (64 تا 75 درجه فارنهایت) باشد. این محدوده دمایی برای ایجاد شرایط آسایش و راحتی برای اکثر مسافران در نظر گرفته شده است. البته مهمانداران می توانند بر اساس درخواست مسافران و شرایط خاص پرواز دمای کابین را کمی تغییر دهند. با این حال دمای کابین نباید از محدوده استاندارد خارج شود تا از بروز مشکلات احتمالی برای سلامتی مسافران جلوگیری شود.

چرا داخل هواپیما سرد است؟

سردی هواپیما به دلیل ترکیبی از عوامل مانند ارتفاع پرواز سیستم تهویه و کمبود تحرک مسافران است.

دمای داخل کابین چطور است؟

به طور معمول دمای داخل کابین بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد تنظیم می شود تا برای اکثر مسافران مناسب باشد.

آیا ماکزیممی برای دمای هواپیما وجود دارد؟

بله استانداردهایی در صنعت هوانوردی وجود دارد که دمای داخل کابین را در محدوده مشخصی تعیین می کند.

چرا تا این اندازه سرد نگهداری می شود؟

سرد نگه داشتن کابین تا حدودی به دلیل جلوگیری از انتشار بیماری ها و ایجاد احساس راحتی بیشتر برای مسافران است.

اگر در طول سفر هوایی گرم یا سردمان شد چاره چیست؟

می توانید از مهمانداران درخواست تنظیم دما یا دریافت پتو کنید تا شرایط بهتری را تجربه نمایید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دمای داخل هواپیما" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دمای داخل هواپیما"، کلیک کنید.