یادگیری نماز برای کودکان

شما به عنوان والدینی مسلمان وظیفه دارید که نماز خواندن را به کودک خود بیاموزید. مخصوصا زمانی که جشن تکلیف در منزل گرفته می شود. در این مقاله سعی داریم به یاد دادن نماز را به روشی ساده بیان کنیم تا در این فرایند دچار هیچ مشکلی نشوید و بتوانید به خوبی این فریضه الهی را به کودک خود یاد دهید. در این مطلب مراحل نماز خواندن به ترتیب ذکر می شود و در ادامه آموزش نماز چهار رکعتی نماز طهر ، آموزش نماز سه رکعتی مغرب و آموزش نماز صبح را خواهیم داشت. بسیاری از خانواده ها آموزش نماز به کودکان خود را از سنین پایین آغاز می کنند با این حال آموزش نماز به دختران و پسران با رسیدن به جشن تکلیف ضرورت پیدا می کند.

یادگیری نماز برای کودکان

آشنا کردن کودک با فلسفه نماز

در آموزش نماز به دانش آموزان بهتر است گزیده ای کوچک و قابل فهم از حکمت و فلسفه نماز را به او آموخت. سعی کنید متناسب با فهم و درکش به او بگویید که نماز چیست و چرا باید خوانده شود. خوبی ها و زیبایی های نماز را به صورتی کاملا زیبا و کودکانه به او بیاموزید.  آموزش احکام نماز بعد از آشنا کردن کودک با زیبایی های نماز، او نسبت به خواندن آن مشتاق می شود. حالا نوبت به این است که به او بگویید نماز خواندن احکام خاص خودش را دارد. او باید با بدن و لباسی پاک، همراه با وضو در جایی که هم تمیز است و هم غصبی نیست رو به قبله بایستد و سپس شروع به نماز خواندن کند.

آموزش وضو به کودکان نیز در این مرحله قرار دارد. به او یاد دهید که با چه آبی می تواند وضو بگیرد و چطور باید نیت کند. سپس روش صحیح وضو گرفتن را به او بیاموزید. لباس پلیسی بچگانه باید دارای سیستم های تنظیم و تعدیل در شرایط مختلف جوی باشد . سپس با مشتی آب توسط دست چپ دست راست را از اندکی بالای آرنج تا نوک انگشتان بشوید. این کار را باید از بالا تا پایین انجام دهد و نه برعکس. (مستحب است که دخترها آب را جلوی آرنج بریزند و پسرها پشت آرنج). سپس با تری دست راست مسح سر را بکشد و بعد به سراغ مسح پای راست و سپس مسح پای چپ برود.

کسی که نماز 4 رکعتی بلد شود، به سرعت می تواند نمازهای 3 رکعتی و 2 رکعتی را نیز بیاموزد. ما در ابتدا آموزش نماز 4 رکعتی را می آوریم. سپس می گوییم که چطور نماز 3 رکعتی و نماز 2 رکعتی را می توانید بخوانید. می توانید از همین ترتیب برای آموزش نماز به کودکان کمک بگیرید یا اینکه برعکس عمل کنید! یعنی ابتدا نماز 2 رکعتی را به او بیاموزید، سپس 3 رکعتی را و در انتها به سراغ آموزش نماز 4 رکعتی بروید. مسلمان باید نماز را رو به سوی کعبه بگذارد که به این اعتبار به آن« قبله» می گویند. اما برای افردی که از آن دورند محاذات حقیقی میسّر نیست، و همین میزان که بگویند رو به قبله نماز می خواند، کافی است.

نمازگزار باید برای قبله یقین و اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله نمای صحیح و معتبر و چه از راه آفتاب و ستاره ها و بسیاری راه های دیگر برای پیدا کردن قبله، و درصورتی که نتوانست اطمینان پیدا کند به هر طرف که احتمال بیش تر می یابد، نماز بخواند. لباس سرباز بچه گانه باید دارای قابلیت جذب رطوبت باشد تا از ایجاد رطوبت و گرما در داخل آن جلوگیری شود .هنگامی که نماز را شروع می کنیم باید متوجه باشیم که چه نمازی را می خوانیم؛ مثلا نماز ظهر است یا عصر و آن را تنها برای اطاعت فرمان خداوند بجا آوریم که این همان “نیت” است و از اجزای اصلی نماز به شمار می آید. هنگام گفتن “الله اکبر” مستحب است، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببریم.پس از گفتن “الله اکبر” سوره حمد را می خوانیم:

پسرها و مردها باید در نماز صبح ، نماز مغرب و نماز عشا، حمد و سوره را (در رکعت اول و دوم) بلند بخوانند ولی دخترها وبانوان، اگر نامحرم صدای آنان را نشنوند می توانند بلند بخوانند و در نماز ظهر و نمازعصر همه باید حمد وسوره را آهسته بخوانند. انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که اصلا نمی تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که می تواند بخواند و بهتر آن است که نماز را به جماعت بجا آورد. اگر قصد آموزش نماز به کودکان دارید بهتر است یک روش جذاب برای این کار پیدا کنید تا کودک شما از یادگیری روش خواندن نماز ناامید یا مایوس نشود و به سادگی بتواند نحوه خواندن نماز را یاد بگیرد.

دومین نکته این است که برای آموزش نماز به کودکان به شکلی عمل کنید که مراحل خواندن نماز در ذهن کودک باقی بماند و آن را فراموش نکند. اگر ایده ای برای این کار ندارید می توانید از راهنمای مرحله به مرحله آموزش نماز به کودکان خردسال ابتدایی که در ادامه آمده استفاده کنید. آموزش نماز برای بچه ها با عکس قبل از اینکه آموزش نماز به کودکان را شروع کنید علت نماز خواندن را برای کودکان توضیح دهید و احکام ضروری نماز مانند وضو گرفتن، رو به قبله بودن، طهارت لباس و بدن را برای آن ها توضیح دهید. به او بگویید که در هنگام نماز خواندن باید حس کنند که خدا صدای آن ها را می شنود.

برای اینکه کودک شما نماز را بهتر یاد بگیرد او را تشویق کنید و در صورتی که قسمتی از نماز را اشتباه خواند او را سرزنش نکنید. استفاده از تکنولوژی های مدرن در تولید لباس پلیس آگاهی بچه گانه می تواند وزن و حجم آن را کاهش داده و سبب افزایش راحتی در استفاده از آن شود . برای اینکه وضو گرفتن را به کودکان آموزش دهید بهتر است این کار را یک بار به صورت عملی برای او انجام دهید و سپس از او بخواهید برای بار دوم این عمل را با شما تکرار کند تا در ذهنش به خوبی باقی بماند. استفاده از شعر مراحل وضو گرفتن می تواند به شما کمک کند چون بچه ها هر چیزی را با شعر بهتر به حافظه می سپارند و اگر در بین وضو گرفتن یکی از مراحل را فراموش کنند می توانند از این شعر کمک بگیرند.

اولین گام وضو: آموزش وضو به کودکان با عکس و شعر قابل ذکر است که قرایت یکی از واجبات نماز است، لذا قرایت صحیح و درست آیات ضرورت دارد. تمرین روخوانی قرآن به کودکان کمک می کند تا آیات را به درستی قرایت کنند. بدین منظور پینشهاد رایاد به شما مطالعه مقاله تقویت روخوانی قرآن در سنین پایین می باشد. به رکوع می رویم. در رکوع واجب است به اندازه ای خم شویم که بتوانیم دست ها را روی زانو بگذاریم، ذکر بگوییم، در هنگام گفتن ذکر آرامش بدن داشته باشیم، بعد از رکوع بایستیم، بعد از رکوع ارامش بدن داشته باشیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری نماز برای کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی دین و مذهب, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری نماز برای کودکان"، کلیک کنید.